De Nederlanse Reisopera, Enschede

Bij De Nederlandse Reisopera moest het roer radicaal om na de bezuinigingen, waarbij het gezelschap ruim 60% van zijn subsidie kwijtraakte. De prioriteit blijft liggen bij kwaliteit, maar er moet scherper worden gekozen hoe de beperkte middelen worden ingezet. Directeur Nicolas Mansfield besloot om niet langer altijd dure zangers van buiten te halen, maar te investeren in (de opleiding van) jong talent.

Default

De Reisopera kiest voor een breder repertoire, met titels als Sweeney Todd, dat vooral bekend staat als musical. Mansfield wil zo opera teruggeven aan de mensen. Daarbij wordt er veel meer samengewerkt, bijvoorbeeld met muziektheatergezelschap De Veenfabriek bij het maken van The Fairy Queen van Purcell. Bovendien experimenteert de Reisopera met nieuwe manieren om het publiek te betrekken bij voorstellingen. Zo krijgen bedrijven de mogelijkheid om hun medewerkers te laten figureren in bepaalde voorstellingen. Dat leidt tot nieuwe verbindingen en tot een belangrijker rol voor marketing en financiën.