Pieter Tordoir

Pieter Tordoir, hoogleraar economische geografie en urban planning aan de UvA, laat zijn licht schijnen over ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling, keuzegedrag van burgers en vrijetijdsbesteding. Hij ziet cultuurorganisaties als voorzieningen en trekt een vergelijking met de retail-sector: veel winkels moeten de deuren sluiten, maar er blijven toch allerlei nieuwe mogelijkheden ontstaan, omdat mensen hun gedrag veranderen. De samenleving is enorm in beweging en de wijze waarop mensen gebruik maken van culturele en commerciële voorzieningen verandert sterk.

Default

Voor die voorzieningen, en dus ook voor theaters, betekent dat: scherper positie kiezen. Instellingen moeten zich bijvoorbeeld sterker gaan specialiseren, zodat hun actieradius groter wordt - mensen willen verder reizen voor iets bijzonders. Een andere mogelijkheid is dat ze de wijken in trekken, naar de mensen toe. Allianties met heel andere sectoren en bedrijven of verhuizen zijn ook mogelijkheden. Er zijn nog veel onbenutte, onverwachte perspectieven. Tordoir gebruikt Theater Zuidplein in Rotterdam als voorbeeld. Dat ligt op een locatie waar Hart voor Zuid wordt ontwikkeld, het grootste winkelcentrum van Nederland, waar tevens de metrohalte is voor evenementencentrum Ahoy. De vraag is hoe je als theater van de loop van dat andere type publiek gebruik kunt maken. Het zijn voorbeelden van keuzes die gevolgen hebben voor het soort publiek dat je binnen krijgt en dat leidt bij culturele instellingen tot nieuwe overwegingen.